فاتولز - جدیدترین ابزار رایگان وبمستر
پایگاه اینترنتی ششم

درباره ما:

...

دسته بندي مطالب

بايگاني

لينك دوستان

لينك هاي روزانه

علوم پنجم ابتدايي

تفسیر نقاشی کودکان

نوشته : آقااحمدی | در : بیست و نهم دی 1388 |

نقاشی کودکان را جدی بگیریم

وجود اشیاء  مختلف در نقاشی کودک نشانه ی چیست؟

  • خورشید در حال درخشیدن ، رابطه ی پدر خوب را نشان می دهد.

  • خورشید در پشت کوه ، نشانی از ارتباط نامطلوب است.

  • خورشید به رنگ قرمز یا سیاه نشانگر ترس از پدر است.

  • وجود حیوان ممکن است به دلیل احساس گناه و تقصیری باشد که کودک در موقعیتهای خاص حس کرده است و چون جرات ندارد گناه خود را ترسیم کند ، ترجیح می دهد احساسات و تمایلات خود را در قالب حیوانی نشان دهد.

  • وجود خانه به صورت قصر می تواند مبین پناهگاهی مطلوب باشد.

  • خانه به صورت زندان نشان فشارهای خانوادگی و ناسازگاری است.

  • جاده به صورت پیچ و خم نشاندهنده ی مشکلات در برقراری ارتباط با دیگران است.

  • خیابانهای عریض و باز  ، شادی و صداقت را نشان می دهند.
  • رابطه نقاشی با شخصیت کودک

    کودکان در نقاشی های خود  درون خویش را نشان می دهند و احساس خود را بیان می کنند.

    در این گفتار سعی می کنیم تا به  برخی از خصوصیات و ویژگی های کودکان راکه می توان  از روی نقاشی هایشان  پی برد  اشاره نمائیم . باشد که مورد مداقه قرار گیرد.

    آنهایی که بیشتر متمایل به کشیدن خطوط راست یا گوشه های راست هستند،

    افرادی واقع گرا، اکثرا متجاوز و مخالف گو ، برخوردار از توانایی های قابل توجه،ابداع و مدیریت هستند.
  • کسانی که خطوط منحنی  و خمیده را ترجیح می دهند، افرادی حساس و آرزومند  به دست آوردن تحسین بزرگتران ، خیالاتی و کم اعتماد به خویشتن هستند.

    وضعیت زیگزاگ یا خطوط شکسته در نقاشی دلیل بر ناپایداری شخصیت و دمدمی بودن   است

    کسانی که زیاد از نقطه و ترسیم لکه های کوچک برای تجسم پدیده ها کمک می گیرند، افرادی منظم  و وسواسی هستند.

    پر کردن منظم تمام کاغذ دلیل بر عقب ماندگی است.

    بسیاری از کودکان فقط قسمت کوچکی از سطح کاغذ  را نقاشی می کنند،این قسمت اگر دور از مرکز کاغذ و بی نهایت کوچک باشد، دلیل بر عدم تعادل روانی است.

    کودکی که قسمت فوقانی صفحه کاغذ را مورد استفاده قرار می هند، مغرور و  خودستاست.

    آنکه نقاشی خود را بیشتر در پایین کاغذ می کشد، پایداری خود را در برابر حوادث نشان می دهد و به شدت متکی به خود است.

    با تمام عینی بودن روش تحقیقات ال شولرو و هت ویک باید مطالب فوق محتاطانه مورد استفاده قرار گیرد.

     

     

آموزش کشور ترکیه با شعر ونقشه

نوشته : آقااحمدی | در : بیست و پنجم دی 1388 |

 

                                              ترکیه

چهارمین کشور هستم

         روشن و تیره هستم

یک چندتایی رود دارم

         فرات و دجله دارم

یکی هم قزل ایرماق

       از اون تشکیل میشه باغ

مرکز من آنکارا

       مردمش هستند دارا

دور و برم هست دریا

        مرمر و اژه و سیاه

دارای دو دریاچم

       دوست دارید براتون بگم

یکی توز گل و یکی وان

       میوه دارم فراوان

یک شهر دارم استانبول

       که پر شده توش از گل

مردم من مسلمان

که هستند ترکی زبان

همکاری دارم با ایران

یک کشور با ایمان

 

 

آموزش کشور چمهوری آذربایجان وارمنستان همراه باشعر

نوشته : آقااحمدی | در : بیست و پنجم دی 1388 |

                                                      ارمنستان

منم منم ارمنستان

          دارم یکمی داستان

در شمال ایرانم

          هوای سردی دارم

مرکز من ایروان

           یکم همنام با ایران

دامپروری شغلمون

          سیب زمینی محصولمون

مغرب من ترکیه

          میشه با من  همسایه

سیمان و برق صنعتند

          بسیار هم نعمتند

زبانمون ارمنی

          نداریم هیچ معدنی

 

 

                                      جمهوری آذربایجان

           روی نقشه نگاه کنید                

بعدم مرا پیدا کنید

            جمهوری آذربایجانم

شمال غربی ایرانم

           آب و هوام نیمه خشکه

تقسیم شدم دو دسته

           نخجوان بخش کوچکم

سمت شرق بخش بزرگم

           مرکز من هست باکو

یک مقداری هم دارم کوه

           یک معدنم که نفته

یک شهر معروفم گنجه

           دو رود ارس و کورا

یک شهر به نام آستارا

           مرز من و ایرانه

کالایی ارزان داره

           اسلام دینمونه

آذری زبانمونه

           انگور و غلات و توتون

می شوند محصولاتمون

           نقشه مرا نگاه کنید

به سرزمین من سفر کنید

 

تدریس درس عراق همراه با نقشه و شعر

نوشته : آقااحمدی | در : بیست و پنجم دی 1388 |

عراق

من هم عراق هستم

        مغرب ایران هستم

کشوری اسلامی هستم

       سرزمینی سبز هستم

چهار شهر مذهبی

       با زبان عربی

هستند نجف و کربلا

       کاظمین و سامرا

مردمم شیعه و سنی

        با رفتار حسینی

خرما محصول منه

        بصره بندر منه

مرکز من بغداد

        پر از درد و فریاده

یک کشور نفت خیزم

        دارای کرکوک و اربیلم

چهار شهر دیگر هستند

        دور و بر من هستند

کشور عربی هستند

        دارای دینی هستند

اسلام دینشونه

         عربی زبانشونه

عربستان ، اردن ، سوریه

        اون یکی هم کویته

 

 

مطالبی درباره ی بزرگان

نوشته : آقااحمدی | در : هجدهم دی 1388 |

آریو برزن به عنوان یکی از شخصیت های ذهنی و تاریخی قوم لر می باشد که کمکم به عنوان یک اسطوره و آیین است.آنجا که ظلم ستیزی مردم این دیار اسطوره ی تاریخ وصف می شود.از اسوه ملی آریوبرزن برای تحلیل انگیزه های درونی مردم آن قوم استفاده خواهد شد.

آریوبَرزَن (در زبان یونانی Aριoβαρζάνης) نام سردار ایرانی بود که در کوههای پارس در برابر سپاه اسکندر مقدونی ایستادگی کرد و خود و سربازانش تا واپسین تن کشته شدند.نام آریوبرزن در پارسی کنونی به گونه آریابرزین هم گفته و نوشته می‌شود که به معنی ایرانی باشکوه است.


جای و چگونگی نبرد

نبردگاه آریوبرزن و اسکندر را در چند جای گوناگون حدس زده اند،به نظر می‌آید نبردگاه جایی در استان کهگیلویه و بویراحمد کنونی یا غرب استان فارس و یا بنا بر برخی روایت ها اطراف شهر ارجان یا آریاگان (بهبهان کنونی) باشد. به هر روی ناآشنایی اسکندر با منطقه به سود پارسیان بود ولی یک چوپان که تاریخنگاران نامش را لی‌بانی نوشته‌اند راه گذر از کوهستان را به مقدونیان نشان می‌دهد و اسکندر می‌تواند آریوبرزن و یارانش را به دام اندازد. (گفته می‌شود اسکندر پس از پایان جنگ آن اسیر را به خاطر خیانت می‌کشد). آریوبرزن با ۴۰ سوار و ۵۰۰۰ پیاده خود را بی‌پروا به سپاه مقدونی زد و شمار بسیاری از یونانیان را کشت و خود نیز تلفات بسیاری داد، ولی موفّق گردید از محاصرهٔ سپاه مقدونی بگریزد.

چون از محاصره بیرون آمد خواست تا به کمک پایتخت بشتابد و آن را پیش از رسیدن سپاه مقدونی اشغال کند. اما لشگر اسکندر که از راه جلگه به پارس رفته بودند، مانع او شدند. در این هنگام وی به مخاطرهٔ سختی افتاد، ولی راضی نشد تسلیم گردد. گفته می‌شود ایستادگی آریوبرزن یکی از چند ایستادگی انگشت شمار در برابر سپاه اسکندر بوده است.

بر پایه یادداشتهای روزانه کالیستنس مورخ رسمی اسکندر، ۱۲ اوت سال ۳۳۰ پیش از میلاد، نیروهای اسکندر مقدونی در پیشروی به سوی پرسپولیس پایتخت آن زمان ایران، در یک منطقه کوهستانی صعب العبور (دربند پارس، تکاب در کهگیلویه) با یک هنگ ارتش ایران (۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر) به فرماندهی آریو برزن رو به رو شد و از پیشروی باز ایستاد. این هنگ چندین روز مانع ادامه پیشروی ارتش ده‌ها هزار نفری اسکندر شده بود که مصر، بابل و شوش را پیشتر گرفته بود و در سه جنگ، داریوش سوم را شکست و فراری داده بود. سرانجام این هنگ با محاصره کوهها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر از پای درآمد و فرمانده سرسخت آن نیز برخاک افتاد.

نبرد سپاه آریوبرزن شگفت آور بود. آریوبرزن با شمار اندکی سوار و پیاده خود را به سپاه عظیم دشمن زد. گروهی بسیار از آنان را به خاک افکند و با اینکه بسیاری از سربازان خود را از دست داد، توانست حلقه ی سپاه دشمن را بشکافد. او می خواست زودتر از یونانیان خود را به تخت جمشید برساند تا بتواند از آن دفاع کند. در این هنگام آن قسمت از سپاه اسکندر که در جلگه مانده بود، راه را بر او گرفت. لازم به یادآوری است که یوتاب (به معنی درخشنده و بیمانند) خواهر آریوبرزن نیز فرماندهی بخشی از سپاهیان برادر را برعهده داشت و در کوه‌ها راه را بر اسکندر بست . یوتاب همراه برادر به مقابله با سپاه اسکندر رفتند و به خاطر نبود نیروی کافی همگی به دست سپاه اسکندر کشته شدند. در کتاب اتیلا نوشتهٔ لویزدول امده که در آخرین نبرد او اسکندر که از شجاعت او خوشش آمده بود به او پیشنهاد داده بودکه تسلیم شود تا مجبور به کشتن او نشود ولی آریوبرزن گفته بود:(( شاهنشاه ایران مرا به اینجا فرستاده تا از این مکان دفاع کنم و من تا جان در بدن دارم از این مکان دفاع خواهم کرد.)) اسکندر نیز در جواب او گفته بود:((شاه تو فرار کرده .تو نیز تسلیم شو تا به پاس شجاعتت تو را فرمانروای ایران کنم.)) ولی آریو برزن جواب داده بود:((پس حالا که شاهنشاه رفته من نیز در این مکان می مانم و آنقدر مبارزه میکنم تا بمیرم))واسکندر که پایداری او را دیده بود دستور داد تا او را از راه دور و با نیزه و تیر بزنند.و آنها آنقدر با تیر و نیزه او را زدند که یک نقطه ی سالم در بدن او باقی نماند.پس از مرگ او را درهمان محل به خاک سپردند و روی قبر او نوشتند "به یاد لئونیداس"

 

 

حسین بهزاد:

 

حسین بهزاد یکی از نقاشان معروف ایرانی است که جدش میرزا لطف الله از اهالی شیراز بود و پدرش میرزا فضل الله در اصفهان به دنیا آمد .بیست و دو سال از ازدواج پدر و مادرش گذشته بود که حسین به دنیا آمد. شش،هفت ساله بود که پدرش را از دست داد.بعد از مرگپدرش ،او درس خواندن را کنار گذاشت و شاگرد قلمدان سازی شد.مادرش با ازدواج مجدد دیگر توجهی به حسین نداشت.روزگار به سختی بر او می گذشت تا جایی که بعضی از شب ها گرسنه می خوابید. اما عشق به نقاشی او را زنده نگه داشت تا جایی که نصف شب از نور مهتاب هم نقاشی می کرد.بهزاد ناگهان بیمار شد طوری که همه فکر می کردند که او می میرد در این موقع دست از کار کشید و به خانه مادرش رفت.فردی به نام فتوح السلطنه که هنر بهزاد را می شناخت،او را نزد خود آورد تا از بیماری نجات دهد.یک سالی که بهزاد نزد فتوح بود ،توانست یک کتاب خطی که فتوح در اختیارش گذاشت با مینیاتورهای زیبا به تصویر بکشد.بعد ها فتوح این کتاب را به قیمت 8000 لیره به یک موزه در اروپا فروخت.

بهزاد آن قدر در نقاشی پیشرفت کرده بود که سفارش دهندگان کار او را در خارج از کشور به عنوان عتیقه با قیمت های گزاف می فروختند.او به کشور فرانسه رفت و برای افرادی کار کرد .بعد از چند سال به ایران بازگشت که همزمان با شروع جنگ جهانی دوم بود .افراد متفقین کارهای بهزاد را به قیمت خوبی خریداری می کردند. او سعی کرد که تجارت را کنار گذاشته و به خلق شاهکارهای هنری که خود دوست می داشت ،پرداخت.از کارهای معروف او شب قدر حافظ است.

هنرمندای ایرانی و خارجی به خاطر هنر و اخلاق انسانی او را بسیار دوست می داشتند.

شیوه ی مینیاتورقبل از بهزاد،همان شیوه ی رایج مغولی بود که در آن آداب و رسوم مغول ها هم به چشم می خورد. ولی او این شیوه را عوض کرده و شکل های ایرانی را وارد مینیاتور کرده و برخلاف قبل قطع آن را بزرگ کرد.در دوره ی قاجار مینیاتور تحت تاثیرفرهنگ روسی و فرنگی قرار گرفته و از مسیر خود خارج شده اما بهزاد توانست آن را در مسیر اصلی و حقیقی خود برگرداند.

 

سعدی:

 

سعدی به مشرف الدین شهرت داشته و مشهور به شیخ شیراز است. او در شیراز متولد شده و در حالی که کودکی بیش نبود،پدرش را از دست داد. او پس از تحصیل مقدماتی علوم از شیراز به بغداد رفت  و در مدرسه ی نظامیه به تکمیل دانش خود پرداخت. در درس استادان معروفی چون سهروردی شرکت کرد.سعدی پس از این دوره به حجاز ،شام و سوریه رفت  و در آخر راهی سفر حج شد. در اثر این سفرها به تجربه و دانش خود نیز پرداخت. او در روزگار سلطنت اتابک ابوبکربن سعد به شیراز بازگشت و دو اثر جاودان بوستان و گلستان را آفرید و به نام اتابک و پسرش سعد بن ابوبکر کرد.برخی معتقدند که او لقب سعدی را نیز از همین نام گرفته است.

یکی از ویژگی های آثار سعدی آن است که کلمات سخت و نارسا ندارد و ممتنع یعنی دشوار و غیر قابل دسترس است. در نگاه اول هر کسی آثار او را به راحتی می فهمد ولی وقتی می خواهد چون او سخن بگوید می فهمد این کار سخت است.

اولین اثر او بوستان است که در سال 655 ه.ق.تمام شده است . که موضوعات آن اخلاق و تربیت و سیاست است و گلستان که شاهکار نویسندگی و بلاغت فارسی است که در سال 656 تالیف شد . تاریخ در گذشت سعدی را هم سال های 690 تا 695 نوشته اند.

 

عطار نیشابوری:

 

فریدالدین ابو حامد محمد عطار نیشابوری یکی از عارفان و شاعران بلند نام ادبیات فارسی در سال 513 هجری در نیشابور به دنیا آمد.درباره ی پشت پا زذن عطار به  اموال دنیوی و تقوی پیشه گرفتن او حکایات زیادی گفته شده است.عطار مرید شیخ رکن الدین نیشابوری شده و تا حدود 70 سال با بسیاری از عارفان هم صحبت شد و به گردآوری حکایات صوفیه و اهل سلوک پرداخته است.

برخی از آثار عطار عبارتند از :منطق الطیر،مصیبت نامه،اسرارنامه،تذکرة الاولیا

 

خواجه نصیر طوسی:

 

خواجه نصیرالدین محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی از اهالی جهرود از توابع قم بوده است.در سال 579 قمری ولادت یافته است.او به تحصیل دانش،علاقه زیادی داشت و از دوران جوانی در علوم ریاضی و نجوم و حکمت سرآمد شد.دسته ای  از دانشوران فلاسفه و گروهی او را عقل حادی عشر نام نهادند.

او کسی بود که در آن عصربر عقل هلاکو چیره شده و تا می توانست از قدرت آن ها به نفع کشور خود استفاده می کرد .یکی از یادگاری های علمی و فلکی خواجه طوسی تاسیس رصد خانه مراغه می باشد که در شرق نزدیک خاورمیانه ذکر شده و آوازه آن تمام جهان آن روز را فرا گرفته بود.

در نزدیکی رصد خانه کتابخانه بزرگی ساخته شده بود که در حدود چهارصد هزار جلد کتاب جهت استفاده دانشمندان و فضلا قرار داده بود که از بغداد و شام و بیروت و الجزیره به دست آورده بودند. در سال 663 ه.ق. هلاکوی مغول در گذشت لیکن خواجه تا آخرین دقایق عمر مواظب بود تا رصدخانه و کتابخانه از بین نرود.به خاطر خدمت بزرگ خواجه یکی از کوه های کره ماه به نام خواجه نصیرالدین طوسی نامگذاری شده است.در سال 672 ه.ق به بغداد رفت که بقایای کتاب های تاراج رفته را جمع آوری و به مراغه ارسال دارد که در تاریخ 18 ذی الحجه در بغداد دار فانی را وداع گفت و جسدش را در کاظمین مدفون کردند.

 

دکتر محمد معین:

فرهنگ معین یکی از بهترین فرهنگ های  لغت فارسی است.این پژوهشگر در سال 1297 ه ش در شهر رشت در خانواده ای فرهیخته به دنیا آمد . در سال 1321 نخستین دکترای ادبیات فارسی در ایران شناخته شدو به سمت استادگری در دانشگاه تهران برگزیده شد.بنا به وصیت مرحوم دهخدا،نظارت بر چاپ و انتشار لغت نامه  به عهده ی وی بود . مهمترین اثر او فرهنگ معین است که در شش جلد چاپ شده است.استاد معین در  سال 1350 درگذشت.

نکات دستوری ویژه دانش آموزان پنجم

نوشته : آقااحمدی | در : شانزدهم دی 1388 |

فهرست
عنوان صفحه
صفتها................................................................... .........4

مفعول................................................................. ..............7

مصدر....................................................................... .....8

جمله پایه و پیرو.............................................................. ..8

مفهوم شخص در فعل........................................................ ..9

فعل های پیشوندی........................................................... ...10

حرف ربط.................................................................... ..10


جمع مکسر................................................................. ....10

بیت............................................................................ ..11

ردیف....................................................................... .....11

قافیه......................................................................... ....11

نهاد وگزاره............................................................ ....11

تفاوت گذار و گزاره..................................................... .......12

حرف نشانه ندا....................................................... .....13

مترادف-متشابه-متضاد...........................................................13

معادل سازی................................................................ ......14

تفاوت صفت و موصوف با مضاف ومضاف الیه....................... .... ...14

فعل لازم و متعدی ........................................................ .. ....14

ساختن اسم موصوف........................................................ ....15

ساختن مضاف و مضاف الیه .....................................................15

کنایه ........................................................................... ....15

اغراق......................................................................... ....15

جمع های عربی در فارسی......................................................16

قید............................................................................ . ....16

اسمها.......................................................................... . ..
17
اسم مشتق .........................................................................18

تخلص................................................................... . .......19

غزل.......................................................................... ...19

جمع و انواع آن........................................................... ...19

حذف یا کوتاه کردن جمله................................................... . .20

پسوند(گین-ناک-سار)......................................................... ..22

زمان ها......................................................................... ..22

فعل ماضی وانواع آن........................................................ .....23

مضارع اخباری و مضارع التزامی........................................ ....25

مسند............................................................................ .25

متمم........................................................................... ..25

نشانه ویرگول و نقطه ویرگول............................................. 25


صفت:
واژه یا گروهی از واژه ها ست که درباره ی اسم توضیح می دهد و یکی از خصوصیات اسم را از قبیل حالت مقدار شماره و مانند آن بیان می کند. اسمی که صفت درباره ی آن توضیح می دهدموصوف نامیده می شود.
مثال: گل زیبا
موصوف صفت

صفت های مرکب به شکل زیر ساخته می شود:
مثال:الف-اسم + اسم = صفت مرکب مثل:شیرزن
ب-صفت + اسم =صفت مرکب مثل نیک مرد

صفت فاعلی:
صفتی است که برکننده ی کار دلالت کند.
مانند:دختر کوشا - حاکم ستمگر
صفت صفت

اقسام صفت فاعلی:
1 بن مضارع+ نده =گیر+ نده=گیرنده
2 بن مضارع +ان =خند +ان =خندان
3بن مضارع +الف(ا) =دان+ا = دانا
4 بن ماضی و بن مضارع+ار=خرید+ار= خریدار
5 بن ماضی یا بن مضارع+گار=آموز+گار= آموزگار
6 اسم معنی و به ندرت صفت یا بن فعل + گر =کار+گر = کارگر
7اسم معنی وصفت یا بن فعل یا ساخت امر + کار = جوان تراشکار

صفت فاعلی مرکب:
از ترکیب بن مضارع با اسم یا کلمه دیگر صفت فاعلی بدست می آید.
مثال: دانشجو = دانش جوینده
صفت جامد:
صفتی است که از بن فعل فارسی گرفته نشده باشد.
مثال: بزرگ ـــ سفید

صفت مشتق:
صفتی است که از بن فعل فارسی جدا شده باشد.
مثال: داننده =دان(بن مضارع) + نده ــ (ابله + انه =ابلهانه ==> ساخت صفت مشتق با پسوند«انه»)
صفت فاعلی مفعولی و لیاقت جزء صفات مشتقند.
صفت مفعولی مشتق – مثل غم آلود- خسته – دلداده

صفت مفعولی:
صفتی است که معنی مفعولیت دارد یعنی کار برآن واقع می شود معمولاً از بن ماضی+ کسره و برخی فتحه ساخته می شود.مثال:آورده – برده – گرفته


صفت نسبی:
صفتی است که به کسی یا جایی یا جانوری یا چیزی نسبت داده می شود وآن بیشتر با افزودن پسوند های(ی – ین – ینه – های بیان حرکت- گان- انه انی چیی) به آخر اسم یا صفت ساخته می شود.
مثال: ( ی ) تهرانی – انه سالانه چی-پستچی،انی- روحانی
ساخت صفت غیر ساده:
اسم + بن مضارع صحرا + گرد = صحراگرد – شنو + نده = شنونده
صفت برتر:
صفت ساده + تر مثال: خوب + تر = خوب تر
صفت برترین: صفت ساده + ترین مثال: بد+ترین = بدترین
صفت پسین – صفت پیشین
صفت پسین:
اگرصفت بعد از موصوف بیاید صفت پسین است.
مثال: مادر خوب خط خوانا
صفت پیشین:
اگرصفت قبل از موصوف بیاید به آن صفت پیشین می گویند.
مثال: بلند کوه نیک مرد
صفت لیاقت:
صفتی که شایستگی و قابلیت موصوف را می رساند وآن با افزودن (ی) به آخر مصدر ساخته می شود.
خوردن+ی-خوردنی
صفت شمارشی ترتیبی :
که ترتیب موصوف را می رساند. به آخر صفت شمارشی ضمه ای می افزایند و پس از آن لفظ «م» یا«مین» می آید مثال:پنج+ضمه+م=پنجم
پنج+ضمه+مین=پنجمین
مصدر:
مصدر کلمه ای است که مفهوم اصلی فعل را می رساند بی آنکه زمان و شخص آن معلوم باشد مصدر از بن ماضی فعل و پسوند-ن ساخته مانند خوردن.

اسم مصدر(حاصل مصدر):
اسمهایی در فارسی است که نشانه ی مصدر ندارد ولی حاصل معنی ومفهوم مصدر را می رساند.
مثال:داشتن- ستایش- خنده- آزادگی- توانا+یی =توانایی
دانش – دانستن ستایش – ستودن

مفعول:
اسمی که همراه فعل متعدی می آید و کار بر آن واقع می شودو معنی جمله راتمام می کند
مانند:علی رادیدم . کتابی را خریدم
مفعول در زمان فارسی به چهار صورت است :
1 همراه (را) وآن در صورتی که مفعول شناخته شده باشد.
مثال:علی را دیدم.(یعنی آن علی مورد نظر)
2 همراه(ی)وآن وقتی است که مفعول معین نباشد
مثال: مردی دیدم باغی خریدم (مردی و باغی آشنا نیست)
3 با(را) و ( ی)
مثال:من کتابی را که می خرم می خوانم.
4 بدون(را) و (ی) که مفعول بیان جنس می کند.
مثال مجید داستان می خواند محمد کتاب خریده است.
اگر نمی دانی مفعول کجای جمله است می گوییم «چه کسی را» یا«چه چیزی را»
مثال:علی نامه می نویسد –علی چه چیز را می نویسد-نامه- نامه مفعول است
مفعول همیشه در قسمت گذاره است توجه:
مصدر:
مصدر چون زمان و شخص ندارد فعل بشمار نمی آید بلکه یعنی یکی از اقسام اسم است.
مصدر جعلی:
دراصل مصدر نیست و با افزودنن (یدن) به آخر کلمه بصورت مصدر در می آید:
مثل فهمیدن –هراسیدن-(تابعیت-مضلومیت-مصدر جعلی در زبان عربی است)
{توجه اضافه کردن (یت) به آخر کلمات فارسی نادرست است مثال خوب=خوبیت}
جمله پایه:
جمله ای است که همراه جمله ی مرکب می آید و غالباً منظور اصلی گوینده یا نویسنده را دربر دارد.

جمله ی پیرو :
جمله ای که در جمله ی مرکب همراه جمله ی پایه می آید و مفهومی مانند شرط – زبان- علت ونتیجه به مفهوم جمله ی پایه می افزاید و جمله ی پایه معنی آنرا کامل می کند.
اگر در جمله پیرو مفهوم شرط را برساند آنرا جمله ی شرط و جمله ی پایه ای را که همراه آن می آید جمله ی جزای شرط یا جواب شرط را می نامند.
در جمله ی پیرو برای بیان معنی که وقوع آن در آینده باشد همراه است
اگر درس بخوانی در امتحان موفق می شوی
جمله شرط جزای شرط (جواب شرط)
مفهوم شخص در فعل:
در مفهوم شخص نیز وجود دارد . مفهوم شخص یعنی اینکه گوینده فعل را به خود نسبت دهد یا به مخاطب خود یا افراد دیگری . فعل را به خود نسبت دهد آنرا اول شخص یا متکم می گویند.مثل رفتم اگر گوینده ی فعل را به مخاطب نسبت دهد دوم شخص مثل رفته ای اگر گوینده فعل را به فرد دیگری نسبت دهد سوم شخص مثل رفت
اول شخص مفرد من رفتم اول شخص جمع ما رفتیم
دوم شخص مفرد تو رفتی دوم شخص جمع شما رفتید
سوم شخص مفرد او رفت سوم شخص جمع آنان رفتند

فعل های پیشوندی :
فعل پیشوندی آن است که از یک پیشوند و از یک فعل ساده ساخته می شود:برداشتن – فروختن – وارفتن- بازداشتن
فعل های پیشوندی مرکب:که از ترکیب یک اسم ویک پیشوند ویک فعل ساخته شده است مثال:سرباز زدن- تن در دادن – سر در آوردن – تن+ در+ دادن= تن در دادن

حرفهای ربط:
حرف ربط کلمه هایی هستند که دوکلمه یا دو جمله را به هم ربط می دهند وآنها را هم نقش و هم پایه یکدیگر می سازند یا جمله ای را به جمله ای دیگر ربط می دهند و یکی را وابسته دیگری قرار می دهند:
مثال:مجید وبهروز را در خیابان دیدم . در این جمله(و) حرف ربط است و مجید وبهروز هردو مفعول است.
حرفهای ربط ساده:
اگر- اما- خواه-نه-لیکن
حرفهای ربط مرکب:
همینکه- به هر حال – هرگاه که – همان طور
جمع مکسر:
اسمهای عربی که هیچ یک از نشانه های جمع را نداردبلکه گاهی با تغییر حرکت و گاهی با افزودن وکم کردن حرف یا حروفی بصورت جمع در می آیند و در عربی آنها جمع مکسر یعنی شکسته می نامند. زیرا صورت مفرد آنها می شکند . جمع مکسر مخصوص کلمات عربی است.
مثال:کتب – مجالس – اخلاق – وسایل – ادوار

بیت:
هرسطر از شعر را یک بیت می گویند،هربیت از دو مصراع یا(مصرع)تشکیل می شود.
ردیف:
کلمه یا کلمات مکرری است که در آخر هر بیت شعر می آید یا در آخر مصراع های بیت تکرار می شود.
قافیه:
حرفی یا حروفی مشترک در پایان مصراع های شعر را می گویند.
مثال:بخور تا توانی به بازوی خویش/ که سعیت بود در ترازوی خویش
قافیه ردیف قافیه ردیف

نهاد:
قسمتی از جمله است که درباره ی آن خبری می دهیم.
گزاره:
خبری که درباره ی نهاد داده می شود.
مثال:علی کتاب می خواند
نهاد گزاره
توجه:
امکان دارد نهاد یک کلمه و گزاره چند کلمه باشد و بالعکس.
او بازی می کند.
نهاد گزاره
دانش آموزان کلاس پنجم دبستان سعدی آمدند
نهاد گزاره
چه وقت نهاد فاعل است ؟ وقتی که نهاد بر کننده ی کار دلالت کند.
مثال: علی نامه می نویسد.
نهاد
فاعل
نهاد دو گونه است نهاد جدا وپیوسته
نهاد جدا:گروه اسمی است که معمولاً در ابتدای جمله می آید واغلب می توان آنرا حذف کرد.
مثال:غذا می خوریم= ما غذا می خوریم ما در جمله حذف شده و از طریق فعل می توان فهمید.
مفعول:
کلمه ای است که فعل بر آن واقع شده است مفعول در قسمت گزاره است
محمد غذا را آورد. توجه:«را» یکی از علامت مفعول می باشد.
مفعول
تفاوت گزار و گذاره:
(1)گزاردن به معنی ادا کردن – به معنی آوردن- انجام دادن و گزار به معنی امر گزاردن (بگزار) و نیز به معنی گزارنده در ترکیب یا کلمه ای دیگر است .مثال:خدمت گزار- سپاسگزار- نمازگزار – خواب گزار
(2)گزارده یعنی نهادن وچیزی را در جایی قرار دادن و گذارنده یعنی کسی که چیزی را در جایی می گذارد گذرا به معنی امر به گذاردن (بگذار) و نیز معنی گذارنده در ترکیب یا کلمه ای دیگر است .مثال:تخم گذار- قانون گذار

حرف نشانه ی ندا:

حرفهای نشانه حرفهایی هستند که برای تعیین نقش کلمه در جمله می آیند.
(الف):که به عنوان نشانه ی ندابکارمی روند.مثال:خدایا- دلا- پروردگارا.
(ای):مانند الف نشانه ی نداست و در اول کلمه می آید وآنرامنادا میکند.
مثال:ای رفیق-ای برادر-ای خدا-ای آقا.
(یا):مانند-«الف»- و «ای» نشانه ی نداست. مثال:یا رب-یاعلی-یاحسین.
مترادف-متشابه-متضاد:
کلمات از حیث مناسب و ارتباط با هم سه گونه اند.
(1) از حیث لفظ جدا ولی از حیث معنی یکی هستند.
مثال :علم و دانش –جامه ولباس-صلح وآشتی که به این کلمات مترادف هم می گویند.
(2)کلمات متشابه سه دسته هستند:
الف:کلماتی که در نوشتن یکی اما در لفظ و معنی جدا هستند مثال:کرم-کرم
ب:کلماتی که در نوشتن ولفظ یکی اما در معنی جدا مثال:کلمه شیر وکلمه ی پروانه
ج:کلماتی که در لفظ یکی اما در نوشتن و معنی جدا مثال:خاروخوار
(3)نه تنها از جهت لفظ یا معنی یکی نیستند بلکه از حیث معنی ضد هم نیز هستند.
مثال:دانش و نادانی –روشن وتاریک به اینگونه کلمه ها متضاد می گویند.
معادل سازی :
یعنی کلمه ای که به زبان فارسی جایگزین کلمه ای به زبان بیگانه می شود.
مثال:مدال:گردن آویز سایز=اندازه ترمینال= پایانه
تفاوت صفت وموصوف با مضاف و مضاف الیه:
الف:مضاف الیه را می توان جمع بست اما صفت جمع بسته نمی شود .
ب:مضاف الیه همیشه اسم یا جانشین اسم است اما در ترکیب وصفی یک جزء حتماً صفت است .
*برای تشخیص صفت موصوف و مضاف و مضاف الیه یا به آخر آنها «تر» یا بین آنها کلمه بسیار می گذاریم.مثال:دانش آموز دانا = دانش آموز داناتر یا دانش آموز بسیار دانا –موصوف وصفت
مثال:کفش علی-کفش علی تر یا کفش بسیار علی-معنی ندارد پس مضاف و مضاف الیه است.
فعل لازم:
فعلی که بدون مفعول معنی جمله را تمام کند.مثال:علی آمد.

فعل متعدی:
فعلی که علاوه بر فاعل به مفعول نیاز دارد .مثال: سعید مداد را آورد.
دیالگ چیست؟
گفتگوی دونفر باهم رادیالگ می گویند.
ساختن اسم موصوف:
اسم + صفت مثال: گل زیبا
موصوف صفت

ساخت مضاف و مضاف الیه :
اسم+اسم=مثال: لانه زنبور
مضاف مضاف الیه
کنایه:
به معنی پوشیده سخن گفتن درباره امری و دریافت معنی از راه استدلال است و باعث درنگ خواننده می شود و ذهن او را برای تلاش وامیدارد.
مثال:آب در هاون کوبیدن - توپ و تشر زدن

اغراق:
سبب زیبایی وتخیلی شدن می گردد و ذهن انسان را به تکاپو وامیدارد و سبب کسب لذت می شود.
مثال:از تعجب شاخ در می آوردند.
علامت های دو نقطه ( : ) و گیومه( «» ) وقتی مورد استفاده قرار می گیردکه دو جمله پشت سر هم می آیدو جمله ی دوم حالت نقل قول دارد.
مثال:انسان باید پاکیزه باشد همانطور که خدا در قرآن می فرماید:«پاکیزگی نشانه ی ایمان است».
جمع های عربی متداول در فارسی پنج گروه است:
1 جمع هایی که با (ین)پایان می پذیرد مانند:معلمین- محترمین
2 جمع هایی که با(ی)مثبت عربی پایان می پذیرد و با(ون) جمع بسته می شود مانند:انقلابی- انقلابیون
3 اسم های عربی که با (ات)جمع بسته می شود مانند:حشرات – خطرات
4 اسم هایی که بدون نشانه ی جمع و با تغییر حرکت وافزودن یا کم کردن حرف یا حروفی به صورت جمع در می آید«جمع مکسر» می گویند مانند:اصول – اعماق
قید:
واژه ای است که به مفهوم «فعل» اضافه می کند و توضیحی درباره ی آن می دهد. مانند:محمد تند می رود.
توجه:
قید گاهی به مفهوم صفت – مسند – قید- مصدر چیزی می افزاید و درباره ی آن توضیحی می دهد.
• قید برای صفت مانند : شاگرد بسیار کوشا
قید صفت
• قید برای قید دیگر مانند:علی خیلی خوب می نویسد.
قید قید
• قید برای مصدر مانند:تند رفتن جواد را دیدم.
قید مصدر
قید از هفت معنی اقسام بسیار دارد:
1 قید زمان مانند:شب هوا تاریک است.
2 قید مکان مانند:جواد آنجا نشست.
3 قید مقدار مانند:امروز زیاد گرم بود.
4 قید کیفیت مانند:احمد خوب کار می کند.
5 قید حالت مانند: کودکان را گریان کرد.
6 قید تأسف مانند:متأسفانه نتوانستم تو راببینم.
7 قید تعجب مانند:عجب هوای گرمی.
8 قید تصدیق مانند:حتماً به خانه ی شما می آیم.
9 قید پرسش مانند: چگونه این کار را کردی؟
10 قید شک و تردید مانند: شاید فردا به خانه بروم.

اسم از حیث شماره برسه قسم است:
• اسم اگر بر یک فرد یا چیز یا مفهوم دلالت کند آنرا مفرد گویند واگر بیشتر از یکی را برساند جمع نامیده می شود.
• اسمهای مفرد علامت ندارد ولی اسمهای جمع در فارسی با افزودن یکی از نشانه های «ان» و «ها» ساخته می شود.
مانند: پسر= پسران کتاب = کتابها
• گروهی از اسمها در فارسی «ها» و گروهی با«ان» وبرخی با هردو جمع بسته می شود. 1- سنگها کوهها 2-زنان مردان 3-درختها درختان

• اسمای معنی با «ها» جمه بسته می شود:مانند گفتارها- خوبیها

• اسم جمادات را معمولاًبا«ها» جمع می بندند: مانند قلم –قلم ها

• اسم رستینها را با هردو نشانه جمع «ها» و« ان» جمع می بندند:مانند درخت – درختان(درختها)

اسم جمع چیست ؟
اسمی که در صورت مفرد و در معنی جمع باشند را اسم جمع می گویند.مانند:گروه – مردم – طایفه – گله – لشکر
اسم مصغر چیست: اسمی که کفهوم کوچکی را می رساند و نشانه ی آن در فارسی «چه» و «ک» که در آخر اسم افزوده می شود مثال : باغچه و مرغک
ضمیر:
واژه هایی هستند که بجای اسم می نشینند. مانند:تو – خود – آن
انواع ضمیر عبارتند از:
1 شخصی:من-تو- او-ما-شما-ایشان
2مشترک:خودت- خودم
3تعجبی: به به
4 اشاره: آن -این
5:مبهم: یکی-دیگری
6 پرسشی:کدام – کو
اسم مشتق:
اسمی را گویند که با بن ماضی یا مضارع فعل فارسی ساخته می شود و یا یکی از اجزای آن بن فعل باشد. مثال:گفتار=گفت(بن ماضی گفتن)+ار
تخلص:
در لغت به معنی رهایی جستن و در اصطلاح نام یا لقبی که برای خود انتخاب می کند و در بیت آخر شعر می آید مانند:
حافظ از باد خزان در چمن دهر مرنج/فکر معقول بفرما گل بی خارکجاست

غزل :
در لغت به معنی سخن گفتن با معشوق است. در اصطلاح شعری که از پنج تا چهارده بیت هم وزن هم قافیه تشکیل شده است و دو مصراع آن دارای یک قافیه باشد.

جمله:
کلمه و کلماتی که بر روی هم معنی کامل را برساند جمله می گویند.
جمله از حیث طرز بیان و چگونگی رساندن پیام به چهار دسته تقسیم می شود.
1 جمله خبری:
جمله ای که بوسیله ی آن از واقع شدن کاری یا بودن و پذیرفتن حالتی بصورت مثلت یا منفی خب می دهیم در پایان جمله ی خبری نقطه می گذاریم.
مثال: جواد آمد= علی نیامد = هوا گرم است

2 جمله ی پرسشی:
جمله ای که بوسیله ی آن درباره ی امری پرسش به عمل می آید در پایان جمله ی پرسشی علامت(؟) می گذاریم.
مثال: محسن کجاست؟ شما کجا می روید؟

3 جمله ی عاطفی یا تعجبی:
جمله ای است که یکی از عواطف انسانی مانند شادی- اندوه- تعجب- تحسین را برساند و در پایان جمله عاطفی و تعجبی علامت«!» می گذاریم مثال:عجب گل زیبایی! آفرین بر دست او!

4 جمله امری :
جمله ای ست که با آن لانجام دادن کاری یا داشتن و پذیرفتن صفت و حالتی بصورت مثبت یا منفی خوانده می شود.مثال:آرام باش-مؤدب باشید. در پایان جمله ی امری نقطه می گذاریم.
حذف یا کوتاه کردن جمله:
گاهی یک یا چند جز از اجزای جمله حذف شدویا زیاد است.
حذف در جمله معمولا یا بنا بر عرف زبان است یا به قرینه لفظی یا معنوی.





عرف زبان:
یعنی بنا بر رسم اصل زبان برای رعایت اختصار خبر چند جز را حذف می کند.مثال:خداحافظ
یعنی خداحافظ بر شما باد(باشد)

1 جمله ای که در تعاریف دعا و نفرین به کار می رود:
مثال: درود برشما-آفرین- مرحمت زیاد

2 اصطلاحات نظامی و ورزشی و علایم رانندگی:
مثال:خبردار- دستها بالا- ورود ممنوع- احتیاط

3جمله های که با ضمیر پرسشی کو می آید.
مثال:حسین کو

4 برخی جمله های تعجبی:
مثال:چه عجب؟ چه حرفا؟

دوم حذف به قرینه لفظی:
که درخود جمله یا جمله پشین و پسین لفظی می آید که گوینده یا نویسنده به سبب آمدن
آن لفظ آوردن کلمه را لازم نمی بیند. و آن را حذف می کند.
ناهار بیاورید
در جمله که ضمیر«شما» است حذف گردیده است
دراصل جمله این چنین بوده = شما ناهار بیاورید


سوم حذف به قرینه معنوی:
یعنی مفهوم کلی جمله ها و عبارات باعث می شود که وازه ها حذف گردد.
وقتی دانش آموزی وارد کلاس می شود و در را می بندد ومعلم می گوید.
نبند بگذار باز بماند
در این جا منظور در کلاس است.

پسوند(گین وناک)
صفت می سازد و مبالغه را می رساند.
مثال:خشم+گین = خشمگین – اندوهگین – شرمگین
مثال:خشم+ ناک =خشمناک – دردناک- ترسناک
پسوند سار بیشتر به صورت مکان به کار می رود(سار را به معنی فراوانی)
مثال:چشمه + سار = چشمه سار- کوهسار

زمان حال- گذشته – آینده:
فعل انجام دادن کاری یا واقع شدن حالتی را در زمان گذشته یا حال یا آینده را نشان می دهد.
حال(مضارع):
زمانی است که سخن می گوییم.مثال:علی نامه می نویسد.
گذشته(ماضی):
زمانی پیش از سخن گفتن است مثال:من دیروز به پارک رفته بودم.
آینده(مستقل):
آینده زمان پس از سخن گفتن ماست مثال:من فردا به مسافرت خواهم رفت
ماضی مطلق(ساده):
ماضی ساده از بن ماضی +شناسه ماضی ساخته می شود.
جز سوم شخص مفرد که شناسه ندارد.
بن ماضی+ شناسه = نوشتم
اول شخص مفرد نوشت + م = نوشتم اول شخص مفرد جمع نوشت +یم = نوشتیم

دوم شخص مفرد نوشت + ی = نوشتی دوم شخص مفرد جمع نوشت +ید نوشتید

سوم شخص مفرد نوشت = نوشت =نوشت سوم شخص مفرد جمع نوشت +ند = نوشتند


ماضی نقلی:
ماضی نقلی از ساخت صفت مفعولی فعل اصلی (بن ماضی به اضافه های بیان حرکت)به اضافه فعلهلی معین
ام- ای- ایم-اید-اند ساخته می شود.
(بن ماضی)+ه= صفت مفعولی+ ام=خورده ام
خورده ام خورده ایم
خورده ای خورده اید
خورده است خورده اند


ماضی استمراری:
ماضی استمراری از ماضی مطلق (ساده) ساخته می شود
به این ترتیب که به اول ماضی ساده جز پیشین(می) می افزایند:
جز پیشین+ ماضی مطلق(ساده)= ماضی استمراری
مثال:می + خوردم = می خوردم


ماضی بعید:
ماضی بعید از صفت مفعولی فعل اصلی(بن ماضی به اضافه(ه)و ماضیساده فعل معین(بودن) ساخته می شود:
بن ماضی +ه+ فعل معین(ماضی نقلی بودن) =ماضی بعید
مثال خورد +ه + بودم = خورده بودم

ماضی التزامی:
از صفت مفعولی فعل اصلی(بن ماضی +ه(ه)ومضارع (ساده باشیدن) ساخته می شود :
بن ماضی+ شناسه صفت مفعولی + مضارع ساده(باشیدن) +ماضی التزامی
مثال:شاید خورده باشم.

مضارع اخباری:
مضارع اخباری از مضارع ساده+پیشین ساخته می شود.
جز پیشین + مضارع ساده = مضارع اخباری مثال:می+خوردم = می خوردم

مضارع التزامی:
مضارع التزامی از مضارع ساده + جز پیشین ساخته می شود.
جز پیشین +مضارع ساده=مضارع التزامی مثال:ب+ خورم=بخورم
مسند:
صفت یا کلمه ای است که به وسیله فعل ربطی به نهاد نسبت داده می شد
مثال هوا سرد است.
مسند
متمم:
پس از نهاد و پیش از فعل و مسند می آید مثال محمد از علی کوچکتر است.
متمم
نشانه ویرگول «،»:هرگاه ایجاد مکث کوتاه بین دو جمله یا عبارت باشد
از ویرگول«،» استفاده می شود.مثال:در آغاز اسلام، عده مسلمانان کم بود.



نشانه ی ویرگول- نقطه(؛):
هر گاه هدف ایجاد مکث طولانی بین دو جمله یاعبارت باشد از این علامت استفاده می شود
مثال:علی دانست که کوشش او در امتحان کنکور بی فایده است؛پس در کنکور شرکت نکرد.

هم مفهومی:
خواندن یک گروه از وازه گان که ارتباط معنایی با یکدیگر دارند
مانند وازه های(رعد-برق-ابر- باد باران ) که به معنی باران است
کلمه های «ابن» و«بن»:
در زبان عربی کلمه های «ابن» و«بن» بین نام پدر و پسر نوشته می شود تا باعث معرفی هر چه بیشتر آنها گردد.مثال:علی بن محمد طوسی
کلمات هم خانواده
مخصوص کلمات عربی است ودارای ریشه مشترک و معنی آنها نزدیک به هم می باشد
مثال:کلمه حافظ – محفوظ – حفظ – حفاظت که ریشه آنها حفظ می باشد

و حروف اصلی به ترتیب وپشت سر هم می باشد. حرف اول«ح» حرف دوم«ف» حرف سوم«ظ» می باشد. – کلماتی که ریشه فعلی ندارد با اضافه کردن وند ها و تکواز های آزاد به اول و آخر آن هم خانواده می سازیم. مثل:زمینی- زمین خوار-زمین دار

نمونه سوالات تیزهوشان دبستان امام رضا ع

نوشته : آقااحمدی | در : شانزدهم دی 1388 |

 

آزمون بنیه علمی 1

2

3

4

نمونه سوالات تیزهوشان

نمونه سوالات ابتدایی :

نوشته : آقااحمدی | در : شانزدهم دی 1388 |
سوالات پنجم ابتدايي خرداد86

نمونه دولتي 86

سوالات پنجم ابتدایی خرداد۸۶

برای مشاهده ی سوالات بر روی آدرسهای ذیل کلیک نمایید.

http://i19.tinypic.com/6bvlstw.jpg

http://i8.tinypic.com/5z6kqh5.jpg

http://i9.tinypic.com/6chzqmw.jpg

http://i13.tinypic.com/4osdw7l.jpg

http://i17.tinypic.com/4rbj709.jpg

http://i12.tinypic.com/6fjmnvm.jpg

http://i19.tinypic.com/4yq9vfm.jpg

http://i19.tinypic.com/4yq9vfm.jpg

http://i15.tinypic.com/660k0av.jpg

http://i16.tinypic.com/52uwao6.jpg

http://i19.tinypic.com/4v6c4zo.jpg

http://i12.tinypic.com/6eveao3.jpg

http://i7.tinypic.com/4pumwz4.jpg

http://i11.tinypic.com/61xt287.jpg

http://i16.tinypic.com/4qfkztx.jpg

پنجم ابتدایی نطنز خرداد۸۶

http://i12.tinypic.com/5zfuyrm.jpg  املاء

http://i16.tinypic.com/67yxno5.jpg  انشاء۱

http://i10.tinypic.com/6cy53du.jpg  انشاء۲

http://i10.tinypic.com/6atek2g.jpg  جغرافی۱

http://i15.tinypic.com/54nscuo.jpg جغرافی۲

http://i19.tinypic.com/6evj2b7.jpg علوم ۱

http://i18.tinypic.com/4ts4fbt.jpg  علوم ۲

http://i16.tinypic.com/4zxrzer.jpg  ریاضی ۱

http://i9.tinypic.com/6bc6gjm.jpg  ریاضی۲

http://i9.tinypic.com/4l8ww3s.jpg  ریاضی۳

http://i13.tinypic.com/63vr5lv.jpg تاریخ ومدنی۱

http://i10.tinypic.com/641fb78.jpg  تاریخ ومدنی ۲

سوالات پنجم ابتدایی نائین خرداد۸۶

http://i13.tinypic.com/4kuk8ch.jpg

http://i8.tinypic.com/5x7q549.jpg

http://i7.tinypic.com/625q1kp.jpg

http://i16.tinypic.com/4ukzjiu.jpg

http://i8.tinypic.com/6b4llx2.jpg

http://i11.tinypic.com/5zeosph.jpg

سوالات پنجم ابتدایی ارسالی از آران وبیدگل

http://i7.tinypic.com/4xwnchu.jpg  ۱

http://i13.tinypic.com/52kv2a0.jpg ۲

http://i19.tinypic.com/4yhk8iw.jpg ۳

سوالات پنجم ابتدایی منطقه امامزاده خرداد۸۶

http://i12.tinypic.com/678r6zn.jpg املای فارسی

http://i10.tinypic.com/503e7hw.jpg انشای فارسی

http://i11.tinypic.com/4r794d4.jpg جغرافی

http://i12.tinypic.com/6gn0mlj.jpg علوم تجربی

http://i16.tinypic.com/674awzn.jpg ریاضی

http://i11.tinypic.com/4qhjhoj.jpg تاریخ ومدنی

نمونه سوالات پنجم ابتدایی ناحیه چهار اصفهان خرداد۸۶

ترتیب سوالات:

۱- املای فارسی ۱ صفحه                                                  ۴- جغرافی ۲ صفحه

۲- انشای فارسی ۲ صفحه                                                 ۵- ریاضی ۲ صفحه

۳- تاریخ ومدنی ۲ صفحه                                                     ۶- علوم تجربی ۲ صفحه  

http://i7.tinypic.com/5x3cpjd.jpg

http://i15.tinypic.com/5zo3a10.jpg

http://i12.tinypic.com/4l4v950.jpg

    http://i18.tinypic.com/5y8s58n.jpg 

http://i10.tinypic.com/523q1km.jpg

http://i14.tinypic.com/6fpdj74.jpg

http://i7.tinypic.com/4z1cj2u.jpg

http://i11.tinypic.com/4r1mum9.jpg

http://i18.tinypic.com/4y9stw8.jpg

http://i13.tinypic.com/4v4vvv4.jpg

http://i16.tinypic.com/5yv0y20.jpg

دانستني هاي رياضيات دوره ي ابتدايي

نوشته : آقااحمدی | در : سوم دی 1388 |

 

نام شكل

محيط

مساحت

تعداد

خط تقارن

تعداد قطر

مربع 

اندازه يك ضلع × 4

اندازه يك ضلع × خودش

4

2

مستطيل

(طول + عرض) × 2

طول × عرض

2

2

متوازي الاضلاع

(مجموع 2 ضلع متوالي) × 2

قاعده × ارتفاع

ندارد

2

ذوزنقه متساوي الساقين

مجموع 4 ضلع(اضلاع)

مجموع دو قاعده×ارتفاع تقسيم بر2

1

2

ذوزنقه قائم الزاويه

مجموع 4 ضلع(اضلاع)

مجموع دو قاعده×ارتفاع تقسيم بر2

ندارد

2

لوزي

اندازه يك ضلع × 4

حاصلضرب دو قطر تقسيم بر 2

2

2

مثلث قائم الزاويه

مجموع سه ضلع

قاعده ×ارتفاع تقسيم بر 2

ندارد

ندارد

مثلث متساوي الساقين

مجموع سه ضلع

قاعده ×ارتفاع تقسيم بر 2

1

ندارد

مثلث متساوي الاضلاع

مجموع سه ضلع

قاعده ×ارتفاع تقسيم بر 2

3

ندارد

مثلث مختلف الاضلاع

مجموع سه ضلع

قاعده ×ارتفاع تقسيم بر 2

ندارد

ندارد

دايره

قطر ×14/3

شعاع × شعاع × 14/3

بي شمار

بي شمار

فرمول حساب كردن تعداد قطرهاي چند ضلعي :                                          (3 ـ n ) n   = اقطار چند ضلعي

                                                                                                               2

فرمول بدست آوردن تعداد پاره خط هاي يك خط :                                 (1 ـ n ) n   = پاره خط هاي يك خط

                                                                                                            2                   (تعداد نقطه)

 

بخش پذيري

2

اعدادي بر 2 بخش پذيرند كه رقم يكان آن ها  0 ،2  ،4 ،6  و 8 باشند .

3

اعدادي بر 3 بخش پذيرند كه  مجموع ارقام آن ها بر 3 بخش پذير باشند.

4

اعدادي بر4 بخش پذيرند كه   2 رقم سمت راست آن ها بر  چهار بخش پذير باشند

5

اعدادي بر  5 بخش پذيرند كه رقم يكان آن ها  0 يا  5 باشند .

6

اعدادي بر  6 بخش پذيرند كه هم بر2 وهم بر 3 بخش پذير ند.

9

اعدادي بر 9بخش پذيرند كه مجموع ارقام آن ها بر 9 بخش پذير باشند.

10

اعدادي بر  10  بخش پذيرند كه هم بر2 وهم بر 5 بخش پذير باشند. (رقم يكان آن ها صفر باشد )

12

اعدادي بر  12 بخش پذيرند كه هم بر3 وهم بر 4 بخش پذيرباشند.

14

اعدادي بر  14 بخش پذيرند كه هم بر2 وهم بر 7 بخش پذيرباشند.

15

اعدادي بر  15 بخش پذيرند كه هم بر3 وهم بر 5 بخش پذيرباشند.

مطالب پيشين